Использование фразеологического материала как средства совершенствования социокультурной компетенции школьников на среднем этапе обуч

Автор: Пользователь скрыл имя, 26 Февраля 2012 в 13:48, дипломная работа

Краткое описание

Актуальность данного исследования заключается в том, что перемены, происходящие в нашем обществе, обусловили объективную необходимость в практическом владении иностранным языком, а именно, при изучении иностранного языка должен происходить не просто процесс понимания «чужой» культуры, а взаимодействие и «диалог» культур.

Оглавление

ВВЕДЕНИЕ …………………………………………………………….
I. ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ФРАЗЕОЛОГИЗМОВ В ПРОЦЕССЕ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ ОБУЧАЮЩИХСЯ НА УРОКАХ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА НА СРЕДНЕМ ЭТАПЕ ОБУЧЕНИЯ
1.1. Сущность понятия социокультурная компетенция ……….
1.2. Общая характеристика фразеологизмов………….…….….
1.3. Методика совершенствования социокультурной компетенции обучающихся на основе использования фразеологизмов на среднем этапе обучения ………….. ……..
II. ПРАКТИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ ФРАЗЕОЛОГИЧЕСКОГО МАТЕРИАЛА В ПРОЦЕССЕ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ ОБУЧАЮЩИХСЯ НА УРОКАХ ИНОСТРАННОГО ЯЗЫКА НА СРЕДНЕМ ЭТАПЕ ОБУЧЕНИЯ
2.1. Анализ опыта работы учителя иностранного языка МОУ «СОШ № 40» по использованию фразеологического материала при обучении обучащихся среднего школьного возраста …………………………………………...….…………..
2.2. Разработка и реализация системы упражнений, отражающих особенности применения фразеологизмов на уроке иностранного языка обучающихся среднего школьного возраста…………………………………………………………...
ЗАКЛЮЧЕНИЕ ……………………………………………………….
СПИСОК ИСПОЛЬЗУЕМОЙ ЛИТЕРАТУРЫ …………………...
ПРИЛОЖЕНИЯ ……………………………………………………….

Файлы: 1 файл

Диплом.doc

— 548.50 Кб (Скачать)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРИЛОЖЕНИЕ № 4

Анкета обучающихся

1.      Назовите Ваш любимый предмет в школе.

2.      Почему это Ваш любимый предмет?

3.      Назовите Ваш не любимый предмет в школе.

4.      Почему это Ваш не любимый предмет?

5.      Вам нравиться предмет иностранный язык?

6.      Что Вам нравиться на уроке иностранного языка?

7.      Что Вам не нравиться на уроке иностранного языка?

8.      Почему Вы изучаете иностранный язык?

9.      Вы знаете, что такое фразеологизмы?

10. Какие английские фразеологизмы вы знаете? Переводите ли вы их на уроках?

11. Переведите данные фразеологические единицы:

а) the golden age

b) achilles’ heel

c) a dead letter

d) an ass in a lion’s skin

e) to take time by the forelock

12. Что бы хотели делать на уроке иностранного языка?

 

Анализ анкет обучающихся

5 «Б», 5 «В»

 

 

6 «А»

 

Любимые действия, выполняемые на уроке английского языка

 

       

 

Не любимые действия, осуществляемые на уроке английского языка

 

                          Причина изучения иностранного языка

Вопросы для беседы с преподавателем иностранного языка

1.                       Какую роль, по Вашему мнению, выполняет фразеологический материал на уроке иностранного языка?

2.                       Какие фразеологические единицы Вы используете на своих уроках?

3.                       Какие формы реализации фразеологического материала на уроке иностранного языка Вы считаете наиболее эффективными? Какие из них применяете на уроках? Расскажите о своем опыте.

4.                       Каким образом можно реализовать социокультурный подход в процессе обучения иностранного языку?

5.                       Как Вы осуществляете развитие коммуникативных навыков у обучающихся?

6.                        Считаете ли Вы возможным в условиях современного образования достичь социокультурной компетенции у выпускников школ?

ПРИЛОЖЕНИЕ № 5

 

Система упражнений, включающих фразеологический материал, для раздела «Профессии» в 5-6 классах УМК Биболетовой М. З.

 

 

1. Работа с лексикой:

- Поиск фразеологических эквивалентов, соответствующих определениям, которые даны на русском языке:

«Чудовище с зелеными глазами», ревность; убить курицу, несущую золотые яйца; золотая середина; «слово – серебро, молчание - золото»; голубая кровь; зеленая улица, свобода действий.

- Поиск фразеологических эквивалентов, соответствующих определениям, которые представлены на английском языке:

Blue stocking; a black sheep; the thin red line; the golden rule; the apple of Sodom; the blind leading the blind; to bear one’s cross; not to one’s left hand what one’s right hand does.

- Подстановка фразеологических единиц.

1) paint the town …  (предаваться веселью)             

a) red                                                                             

b) blue                                                                           

c) yellow                                                                       

2) A red … ? (Медный грош?)

a) pound  

b) cent

c) fire

3) … ingratitude (черная неблагодарность)            

a) green

b) grey

c) black

4) green … envy (позеленевший от зависти)

a) with

b) by

c) on

2. Творческие задания:

- Прочитать. Какие из фразеологизмов записаны правильно? В каких фразеологизмах имеются ошибки? Переписать, исправляя ошибки:

1) look at smth through rose-colored glasses;

2) paint black picture;

3) kill the goose that laid golden eggs;

4) put up in black and white.

- Необходимо найти синонимическую пару:

To know what’s what; grasp all; far away; to cry over and over; to go in for sport; where the devil lives; to cry all through; if you run after to hares you will catch neither; to take up some sport; to know how many beans make fire.

- Необходимо найти антонимическую пару:

To be down and out; with light heart; to be all health; heart of a gold.

- Составление кроссвордов.

- Определить, откуда заимствованы данные фразеологизмы.

1) man Friday - Пятница;

2) to clip smb’s wings – подрезать крылья кому-либо;

3) as merry as a marriage-bell – очень веселый, жизнерадостный, полный жизни.

- Показать пантомимой фразеологизм:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРИЛОЖЕНИЕ № 6

                  

        Система упражнений, отражающих особенности применения

                  фразеологизмов на уроке иностранного языка

 

I. Языковые упражнения:

-Найди в предложенном диалоге фразеологические единицы:

-Hello. How are you?

-Hi. I’m fine.

-How to you our party?

-It’s wonderful.

-But, why he does not dance?

-He is all alone in the world. His girlfriend has not come.

-O-o-o. But, where your girlfriend?

- She already approaches to the house. She shopped all day long looking for a special gift.

-Ok. Will successfully have fun. I don’t say goodbye.

 

-Подбери пропущенные компоненты фразеологических единиц:

-act of …         

1) fire;                            2) world;                               3) God;

-daft as a …

1) squib;                          2) brush;                               3) horse;

-… at home

1) fat;                              2) act ;                                   3) feel;

-go round … circles

1) in;                              2) of ;                                     3) and.

 

 

 

-Сопоставь английские фразеологические единицы с их русскими эквивалентами:

go through the wringer

рубить под собой сук

loose cannon

читать между строк

make headway

безобидное начало чего-то очень важного, опасного или вредного

build a fire under oneself

чувствовать себя несчастным

zread between the lines

чье-то поведение предсказуемо

thin edge of the wedge

продвинуться

 

-Замени фразеологические единицы синонимами:

1) all alone in the world;

2) be on a roll;

3) get down to the bottom of smth;

4) have a thick skin;

5) lead a cat-and-dog existence.

 

-Замени фразеологические единицы антонимами:

1) to be down and out;

2) with light heart;

3) man of few words;

4) not to be worth a row of beans;

5) pull a fast one.

 

II. Предречевые упражнения:

-Образуй предложения из отдельных слов:

1) Their, were, reed, they, that, a broken, recognized, allies;

2) The, plan, buffers, hit, their;

3) Your, I, going, advice, take, to, not, am.

 

-Употреби фразеологизм в заданной типичной ситуации.

1) you are going to school;

2) you play football.

 

-Переведите фразеологические единицы с английского языка на русский язык:

-get one’s ducks in a row;

-not to be one’s cup of tea;

-plum the depth of smth.

 

-Переведите фразеологические единицы с русского языка на английский язык:

-головокружительная высота;

-набить руку;

-выходить из себя.

 

III. Речевые упражнения:

1.Условно-коммуникативные упражнения:

-Составьте диалог, по данному сюжету используя фразеологизмы:

-take up one’s abode with smb.;

-get hold of the wrong end of the stick;

-calm before the storm.

 

-Составь монолог по пословицам:

1) A fool and his money are soon parted.

2) A friend in need is a friend indeed.

3) Learn to creep before you leap.

 

2.Коммуникативные упражнения:

-Составление диалога для объяснения пословиц:

1) Truth is stranger than fiction.

2) There is no rule without exception.

3) There is no crying over spilled milk.

4) There is many a slip between cup and lip.

5) Good beginning is half the battle.

 

-Инсценировка пословиц:

1) Happiness takes no account of time.

2) Haste makes waste.

3) If the cap fits.

4) Nothing venture, nothing have.

5) Once is not rule.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПРИЛОЖЕНИЕ № 7

 

                   План – конспект урока английского языка в 6 классе

Тема: Черты характера.

Цель: совершенствование лексико-грамматических навыков по теме “Traits of character”.

Задачи:

-формирование навыков само и взаимоконтроля в работе с новой фразеологической лексикой;

-развитие грамматических навыков по теме «The Past Simple»;

-воспитание умения оценивать мнения собеседника.

Оборудование: учебник по английскому языку за 6 класс; презентация; раздаточный материал.

 

                                                               Ход урока

   Этап

Время

                     Содержание                        

Режим

    Орг.

Момент

1)приветствие

2)речевая зарядка

3)фонетическая зарядка

3 мин

 

 

Good morning, children! I’m glad to see you.

 

How are you? Who is on duty today? Who is absent today?

Look at the black board and read the rhyme.

I look like my mother

I am pretty and nice.

My brother looks like my father

He is handsome and kind.

Answer my questions:

-Whom do you look like?

-Are you strong or weak?

-Who is your best friend? What is he like?

Ok. Thank you.

 

 

T to P

 

P to T

 

T to P

 

 

 

 

P to Т

Основной  этап

1)определение темы и цели урока

 

 

 

 

 

2)введение нового

фразеологического материала

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3)тренировка лексики в письменной речи

4)соотнесение фраз с русским эквивалентом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5)закрепление лексико-грамматических навыков

 

 

 

 

 

 

6)обучение монологической речи

7)динамическая пауза

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8)лексическая игра

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9)чтение текста с извлечением полной информации

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10)работа с текстом

 

 

11)аудирование текста

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12)работа с аудиотекстом

 

 

 

 

 

 

13)закрепление пройденного материала в диалогической речи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14)совершенствование лексических навыков

 

 

2 мин

 

 

 

 

 

 

 

3 мин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 мин

 

 

 

 

2 мин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 мин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 мин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 мин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 мин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 мин

 

 

 

 

 

 

2 мин

 

 

 

3 мин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 мин

 

 

 

 

 

 

 

 

4 мин

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 мин

 

 

 

 

 

Let’s start our lesson. The topic of our lesson is “Traits of Character”.

Today we are going to describe people’s inner world using idioms. Idioms are phrases, which we must learn by heart. It’s difficult to translate them because in spite of the fact that we know the meaning of separate words, it’s impossible to guess the meaning of the whole phrase.

Now, we must remember the next phraseologies. We see them on the black board.

Be after smb’s heart – быть кому-то по душе;

Be all in all to smb. – быть для кого-то всем;

Be a live wire – очень живой и энергичный человек;

Bare one’s soul to smb. – излить свою душу;

Be a bright spark – блистать умом;

If by magic – чудесным образом;

As clear as day – очевидно;

At first sight– с первого взгляда;

Get smb. back up – выводить кого-то из себя;

Get out of bed on the wrong side– вставать не с той ноги;

Be a dead duck – быть неудачником.

Now, repeat after me.

And now, we read all together.

Make up your own sentences using the idioms.

Nice job.

Now you must write down these phraseologies in your copybooks. You have 2 min.

Ok. Let’s continue our lesson.

Match the English phrases on the left with their Russian translating on the right. You have 2 min.

If by magic

быть неудачником;

Get out of bed on the wrong side

очевидно;

 

At first sight

выводить кого-то из себя;

As clear as day

вставать не с той ноги;

Get smb. back up

чудесным образом;

Be a dead duck

с первого взгляда;

Ok. Let’s check. You must check neighbors’ works. I read, you check. 

Well done.

Write down the sentences changing Present Simple into Past Simple. You have 4 min.

1) It is as clear as day that some children do not know their lessons.

2) The pupils do well at school in order not to be a dead duck.

3) He writes dictations well if by magic.

4) We are in bad mood when we get out of bed on the wrong side.

5) Being late, he gets his mother back up.

Let’s check.

Well done.

Look at the pictures of cartoons’ heroes and describe their appearance.

Nice job. You work well, it’s time you have a rest.

Stand up.

Clap, Clap, Clap your hands!

Clap your hands together.

We are clapping,

We are clapping,

We are clapping our hands!

Stamp, Stamp, Stamp your feet!         

Stamp your feet together!

We are stamping,

We are stamping,

We are stamping our feet.  

Now you put the words into the correct order to make phraseologies. You must be divided into 2 groups. You have 3 min.

1 group

2 group

- by if magic

- after be  heart smb’s

- as day as clear

- in be to all smb. all

- at sight first 

- a be wire live

- get back smb. up

- soul bare one’s smb. to

- of get out side on the bed wrong

- a be spark bright

- a be duck dead

- a be dead duck

Let’s read the text and answer my questions.

 

Text

It is autumn. It was raining cats and dogs. Alex went along the street and suddenly he saw the fine girl.  The rain stopped as if by magic. She was by far the most beautiful girl that he had ever seen in his life. It was as clear as day that he was pleasant to her too. At first sight our hero gave an impression of being quiet and unobtrusive. Seeing each other, they exchanged glances and stopped. The stranger was called Masha. Alex was such a bundle of nerves; he had no confidence in himself at all. But soon he found words and they began conversation. After their meeting they met some times and soon got married. They lived long and happily.

Questions:

1- What was the season?

2- Was Alex pleasant to Masha?

3- What did our hero look like by the first sight?

4- After their meeting they met some times and soon got married, didn’t they?

Well done.

You must find the idioms in this text. You have 2 min.

Stop. Let’s check.

Nice job.

And now, listen to the text. After listening you must do the exercise.

Text

This story is about Mike. He is 10 years old. He studies at school. He knows that he is rather clever and а handgiving boy.

One day, when he went to school, he was late. He went for a walk with his friend John. When he entered the school the teacher asked him:

“What’s the matter?”

“I’m sorry I am late. When I was going to school I met an old woman. It was as clear as a day that she needed help. I helped her to cross the road because I am a helpful boy. After that I saw a fire. It was very dangerous. There was a little girl in the house. She was shouting and crying. I helped her to find the way out from the house. She told me that I am so brave. That is why I am late”.

The teacher laugh at him. She told him:

“Come in!”

And now you must do exercise: “True or false”. You have 2 min.

1.The boy’s name was Mike.

2.He was really a hand giving boy.

3.He was brave at the fireplace.

4.It is a real situation with the late.

5.There was a dangerous situation with the little girl.

6.The boy is a lire.

On the black board there is a dialogue. Read and translate it. And now, you must complete the dialogues using the learnt idioms. You have 4 min.

 

 

Dialogue

- Hello.

- Hi.

- How are you? How’ business? How is your husband? How are your children?

- Do not ask me at once so many questions. Your questions are going to get my back up.

- Did you get out of bed on the wrong side?

- Yes! I slept badly all night long.

- Why?

- I was ill and I coughed all night long.

- I see . I wish your soon recovery.

- Thanks.

- Good-bye.

- Bye.

Let’s check.

Well done.

Now you must end the phraseologies. You have 2 min. Let’s start.

-be after smb’s …;

-be all in all to ….;

-be a live …;

-bare one’s soul …;

-be a bright …;

-be a dead ….

Stop. Let’s check. You must check yourself.

Well done.

 

 

 

 

 

T to P

 

 

 

 

 

 

 

T to P

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T to P

P to T

T to P

 

 

 

 

T to P

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

P to Р

 

 

T to P

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T to P

 

P to T

 

P to Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T to P

P to Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

T to P

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

P to T

 

 

 

 

 

 

T to P

 

P to T

 

T to P

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

P to T

P to P

 

 

 

 

 

 

 

T to P

 

 

 

 

 

P to P

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

P to T

 

T to P

 

P to T

 

Заключительный этап

1) рефлексия

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2) запись домашнего задания и его объяснение 3)выставление оценок

4)прощание

3 мин

 

 

You must find unnecessary word in the phraseologies. You must work in pair. You have 2 min.

-be after in smb’s heart;

-be all in be all to smb.;

-be a live world wire;

-bare one’s your soul to smb;

-be a bright to spark;

-be a dead a duck.

Ok. Nice job.

Open your record books and write down your h/w: you must learn the phraseologies.

 

Let’s sum up the result of the lesson.

And give me your record books to put out your marks.

 

The lesson is over; you may be free. Good-bye!

Good-bye!

 

 

 

T to P

 

 

P to T

P to P

 

 

 

 

 

 

 

 

T to P

 

 

 

 

 

 

 

 

T to P

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Информация о работе Использование фразеологического материала как средства совершенствования социокультурной компетенции школьников на среднем этапе обуч