Статический анализ торгового оборота Тюменской области

Автор: Пользователь скрыл имя, 06 Ноября 2012 в 10:27, реферат

Краткое описание

Геосиёсатнинг асосий мақсади ўз мавқеини ўзга минтақаларда мустаҳкамлашдан ва шу минтақаларни ўз таъ-сири остига олишдан иборат бўлган бир даврда жаҳондаги турли сиёсий кучлар ёш суверен давлатларни ўз манфаат-лари доирасига киритмоқдалар, уларнинг мустақил-лигини заифлаштириш мақсадида турли ғояларни тарғиб этмоқ-далар.

Файлы: 1 файл

Стат Анализ тюменская область.docx

— 97.83 Кб (Скачать)

Президентимиз Ислом Каримов «Фидокор» газетаси-нинг мухбири саволларига берган жавобларида худди ана шу масалага алоќида эътибор šаратган эди.  Жумладан, юртбошимиз шундай деб таъкидлайди: «Ќар šандай касал-ликнинг олдини олиш учун, аввало, киши организмида унга šарши иммунитет ќосил šилинади. Биз ќам фарзандла-римиз юрагида она Ватанга, бой тарихимизга, ота-бобола-римизнинг муšаддас динига сођлом муносабатни šарор топ-тиришимиз, таъбир жоиз бœлса, уларнинг мафкуравий им-мунитетини кучайтиришимиз зарур».110

Мафкуравий иммунитет жамият ќаётининг энг нозик жиќатларидан, фукароларнинг ќис-туйђуларидан, маšсад ва муддаоларидан, интилиш ва šизиšишларидан, маънавий- маърифий даражасидан келиб чиšади. Турли ђоявий ҳуруж-лар авж олаётган ва улар мамлакатимиз мустақиллигига таќдид солаётган бир пайтда фожиаларни олдини олишнинг энг тўђри ва ягона йўли ќам ёшларимизда ђоявий иммуни-тетни кучайтиришдан иборатдир.

Ана шунда бизнинг ёшларимиз œз юртининг жасур ва довюрак эгасига, эътиšодли ќимоячисига айланадилар. Ќар šандай ђоявий šўпорувчилик таќликаларига бардош бира оладиган ва уларга šарши тура оладиган баркамол шахсга айланадилар.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Роҳат БОЙҚОБИЛОВА


 

ЁШЛАРГА МИЛЛИЙ ҒОЯНИ

СИНГДИРИШ:

ТАБАҚАЛАШТИРИЛГАН

ЁНДАШУВ

.

Эндиги энг долзарб вазифамиз - бу жараёнларнинг илмий-назарий асосларини, уларнинг янги-янги қирраларини мукаммал очиб бериш ва уларни янги ҳаёт, замон талабларига жавоб берадиган жамият қурилишининг фаол ва жўшқин иштирокчиларига айлантиришдан иборат.

И. КАРИМОВ

Миллий мафкурани шакллантириш, уни ёшлар онгига сингдириш анча мураккаб бœлиб, у œз ичига šуйидаги йœна-лишларни олади:

1) ёшларга ђоявий концепцияларни илмий асосланган энг муќим принциплар, ќамда миллий манфаатлар негизида етказиш;

 2) ёшлар ва жамият сиёсий маданияти орасида алоšани таъминлаш;

3) мафкуравий тарђибот механизмини ривожлантириш.

Œзбекистон Республикаси Президенти И.А.Каримов турли маšсад ва манфаатларни акс эттирувчи мафкуралар орасидаги кураш ќаšида гапириб, «очиš айтиш керакки, бу тортишувлардан кœзланган асосий маšсад- инсон, аввалам-бор ёшлар šалбини эгаллаш, муайян мамлакат ёки минтаšа-даги бирор миллат ёки халšнинг онгига, унинг сезги туйђу-ларига таъсир œтказиш, уни œз дунёšарашига бœйсундириш, маънавий жиќатдан заиф ва тобе šилишдир»,- деган эди.11 Бундай шароитда ёшларга миллий ђояни сингдириш учун šуйидагиларни ќисобга олиш лозим:

Биринчидан, республикамиз аќолисининг 43,5 фоизини ёшлар ташкил этади.

Иккинчидан, ёшлар жамиятнинг шундай ижтимоий гу-руќига мансубки, ушбу гуруќ вакилларининг онги шаклла-ниш жараёнида бœлиб, улар турли вайронкор ђоялар таъси-рига тез берилувчан бœлади.

Учинчидан, ишсизлик даражасининг айниšса šишлоš жойларида юšорилиги. Мафкуравий ишларимиз самара-дорлигини оширишга халал беради.

Тўртинчидан, ёшларнинг элитар, œрта, кам таъминлан-ган šатламларга бœлиниши тенденцияси кучаймоšда. Ёшлар онгида моддий қадриятларнинг устунлиги кузатилмоšда. Бу ҳол мафкуравий-тарбиявий ишларда инобатга олинмоғи даркор.

Бешинчидан, республикада ёшлар ташкилотларининг ташкилий жиќатдан кучсизлиги, молиявий воситаларнинг йўқлиги сезиларли натижаларга эришишга имкон берма-япти.

Олтинчидан, ёшлар муќитида маълум сиёсий ва фуšора-вий лоқайдлик аломатлари саšланмоšда. Ёшларнинг катта šисмида сиёсатга ва сиёсий жараёнларга šизиšишнинг па-сайиши кузатилмоšда.

Еттинчидан, ёшларнинг маълум šисми орасида спиртли ичимликларга, гиёќвандликка мойиллик мавжуд. Ушбу ёш-ларни маънавий-ахлоšий тарбиялаш бораси-даги тадбир-ларнинг суст даражада олиб борилаётганлигидан далолат беради.

Саккизинчидан, айрим ёшлар орасида криминаллашув жараёни кузатилмоšда. Криминаллик аломатлари  бœйича айниšса 16-17 ёшдагилар етакчи œринда туради.

Шунингдек, ёшларда миллий истиқлол ғоясини сингди-риш учун мафкуравий-тарбиявий ишларимизга табақалаш-тирилган ҳолда ёндашмоғимиз шарт. Бунда ёшларни ижти-моий таркибига кœра šуйидаги тарларга ажратиш мумкин-лигига эътибор бермоғимиз даркор:

1) зиёлилар (талабалар, ижодкор ёшлар ва бошšалар);

2)  тадбиркорлар ва савдогарлар;

3) давлат бошšаруви тизимида фаолият кœрсатаётган

    хизматчилар;

4) ишчилар;

5) ишсизлар ва šисман ишсизлар.

Мафкуравий-тарбиявий ишлар ушбу гуруҳларнинг эҳти-ёж ва истаклари, имкониятлари ва салоҳиятига мос тарзда йўлга қўйилса, самарали кечади, ёшларни миллий истиқлол ғоясига садоқат руҳида тарбиялаш имкониятлари кенгаяди.

 

 

 

                                           Махмашукур ЭШМАТОВ


ЭКОЛОГИК СИЁСАТ ВА

МАФКУРА

 

 

 

 

Экологик хавфсизлик муаммоси аллақачон миллий ва минтақавий доирадан чиқиб, умуминсоният дардига айланди. Шу боисдан уни фақат халқаро ҳамкорлик асосидагина ҳал этиш мумкин.

И.КАРИМОВ

 

Миллий истиқлол мафкурасининг асосий мақсади Ўз-бекистонда фуқаролик жамияти барпо этиш билан боғлиқ. Бу мақсадга эришиш учун ҳозирги замон цивилизация-сининг долзарб муаммоларини ҳам таҳлил қилиш, уларнинг ечимини топиш зарур. Ана шундай муаммолардан бири экологик вазиятнинг кескинлашиб бораётгани билан боғлиқ. Зотан, бугунги кунда инсоният икки йўлдан бирини танлашга мажбур бўлмоқда:

1. Ёки инсоният ижтимоий-иқтисодий фаолиятини шу тарзда давом эттириб, экологик вазиятни янада кескин-лаштиради ва ер юзидаги барча тирик организмларни, тарихий цивилизацияни ҳалокатга маҳкум этади.

2. Ёки «табиат-жамият-инсон» системасидаги ривожла-ниш қонуниягларини чуқур англаган ҳолда экологик муво-занатни сақлаб қолади ва инсоният ҳаётини давом эттириш учун имконият яратади.

Умумбашарий экологик муаммоларнинг вужудга келиш тенденцияси шуни кœрсатадики, улар дастлаб маҳаллий, ло-кал характерга эга бœлган ва таъсир кœламини узлуксиз кенгайтириб борган. Эндиликда экологик муаммо  умумба-шарий аҳамият касб этди. Натижада бир минтақадаги эко-логик вазият бошқа минтақага ҳам жиддий таъсир ўтказ-моқда. Шунинг учун ҳам Œзбекистон Республикаси Прези-денти И.Каримов БМТ нинг 48-сессиясида (1993 йил, сен-тябрь), Европа давлатлари Хавсизлиги Кенггашининг Буда-пешт учрашувида (1994 йил, декабрь), Копенгагенда œтган халқаро кон-ференцияда (1995 йил, март), Парижда ўтка-зилган Юнеско Ижроия Кенгаши сессиясида (1996 йил, апрель) жаҳон ҳамкорлиги эътиборини минтақамиздаги экологик вазиятга жалб қилиб, унинг аҳолисини ҳалокатдан сақлаб қолишга чақирди.

Жаҳон миқёсида экологик хавфнинг муттасил кескинла-шиб бориши сабабларини илмий асосда таҳлил қилиб, конструктив амалий тавсияларни ишлаб чиқишни замон-нинг ўзи тақазо қилмоқда. Бу вазифаларни барча давлат-ларнинг œзаро сиёсий ҳамкорлигисиз ҳал қилиш мумкин эмас. Турли мамлакатларнинг œзига хос муқобил экологик сиёсатлари улар œртасидаги зиддиятларни ифодаламайди, аксинча, бу сиёсий қарашлар, тадбирлар, умуминсоний манфаатлар «чорраҳасида» бирлашади.

Ҳозирги кунда мамлакатларнинг иқтисодий ривожла-нишидаги табақаланиш айрим ҳудудлардаги «демографик портлашлар», илмий-техника тараққиётининг минтақавий хусусиятлари, ички ва ташқи бозор муносабатларига асосланган меҳнат тақсимоти халқаро экологик сиёсатнинг муқобил йœналишларини босқичма-босқич амалга ошириш-ни тақазо қилмоқда.

Жамият ижтимоий, иқтисодий, сиёсий ҳаётининг интен-сивлашуви, бир томондан, «инсон-табиат» муносабатларини универсаллаштириб, табиатга антропотехноген таъсир до-ирасини кенгайтирса, иккинчи томондан, экологик сиёсат-ни «табиат-жамият» системасидаги ички зиддиятларни бартараф қилишнинг муҳим субъектив омилига айлантир-моқда. Бундай вазиятда экологик муаммоларнинг ижти-моий-сиёсий ечими бевосита халқаро муносабатларнинг самарадорлигини оширишга боғлиқ бœлиб, унинг страте-гияси ва тактикасини вазифаларини олдиндан аниқлаш муҳим аҳамиятга эга. Чунки табиатни œзгартиришга ва œзлаштиришга бœлган эҳтиёжларнинг узлуксиз œсиб бори-ши табиатга «антропотехноген  босимни» ошириб юборди. Бундай ҳолат биосфера мувозанатига, экологик ҳолатга таъсир қилиб, инсоният келажагини хавф остига қœймоқда.

Хуллас, XXI асрга келиб, оқилона экологик сиёсат адо-латли фуқаролик жамияти барпо этишнинг аҳамиятли шар-тига айланди. Бундай сиёсатнинг мавжудлиги, бир томон-дан, мамлакат хавфсизлигига таҳдид солиб турган омилни бартараф этса, иккинчи томондан, миллий истиқлол мафку-расининг асосий мақсадига эришиш имконини беради.

 

 

 

                                                           Аббос ДŒЛАНОВ


 

МИЛЛИЙ МЕНТАЛИТЕТ:

       ТАЪРИФИ, АҲАМИЯТИ

 

 

 

 

Халқ - ўзининг минглик йиллик анъана ва тажрибалари, сўнмас хотираси ва буюк туйғулари билан яшаб келаётган қудратли куч.

И.КАРИМОВ

 

Миллий истиқлол ғояси миллатимизнинг менталитетига мос бўлмоғи зарурлиги барчамизга яхши маълум. Халšнинг миллий менталитети эса асрлар мобайнида шаклланган иж-тимоий, иšтисодий, маьнавий-руќий ахлоšий, эстетик хусу-сиятлар, одатлар, кœникмалар ва аньаналар бирлигидан ташкил топади. Ана шу тариšа муайян халšнинг турмуш тарзи, ќаёт ќаšидаги тушунчалари вужудга келади.   

Совет ҳокимияти йилларида миллатлар табиатига хос бœлган хусусиятлар, яъни миллий менталитет инкор этилиб,    «ягона савет халšи», «ягона совет турмуш тарзига» асослан-ган ижтимоий тузум яратишга ќаракат šилинди. Бундай ђайриинсоний тартиб ва šоидалар инсон табиати ва тафак-курини тайёр стереотиплар асосида шаклланишга мажбур этар, одам тобора œз šавми, халšи ва миллатидан бегона-лашиб борарди. Шу боис миллий œзлиги топталган,  мента-литети камситилган халšни уйђотиш, унинг руќи ва тафак-курини эркинлик ђоялари билан бойитиш ижтимоий фаол-лигини ошириш учун мустаšиллик мафкурасини ишлаб чиšиш ва ќаётга татбиš этиш зарур эди.

Мустаšиллик мафкураси концепциясини ишлаб чиšиш зарурияти шунда эдики, кишилар онги ва тафаккурини ўзгартирмасдан, мустаšил фикрига эга бœлган, юртига садоšатли ёшларни тарбияламасдан туриб, янги жамиятни барпо этиш šийин. Айниšса инсонпарвар, демократик жа-мият, ќуšуšий давлат бунёд этилаётган бир пайтда миллий менталитетимизни сингдирган ёшларни тарбиялаш муҳим вазифалардан биридир. Чунки халšимизга хос бœлган анди-ша, мурувват, меќр-оšибат, орият, ибо ва ќаё, мулозамат покдомонлик ва ватанпарварлик сингари ранг баранг маъ-навий-ахлоšий šадриятларимиз миллий менталитетимиз асосини ташкил этар экан, уларни ёшлар šалби ва онгига синдириш тарбиявий жараённинг асосини ташкил этади.

Ёшларнинг миллий менталитетини шакллантириш ва ривожлантириш жуда кœп иšтисодий, ижтимоий-сиёсий  ва маънавий-мафкуравий жараёнлар билан бођлиš. Миллий менталитет ќаšида гап кетганда, икки жиҳатни эътибор олмоš лозим:

Биринчиси, тарихан шаклланган халš, миллат онги, характери, яшаш тарзи ва ижтимоий-сиёсий ќамда мада-ний-маънавий идеаллари.

Иккинчиси, муайян тузум ва жамиятда яшаш шароити, жамият мафкураси ва маънавий эќтиёжи билан бођлиš хусусиятлар.

Миллий менталитет инсонни миллат, билан бођловчи восита вазифасини ҳам бажаради. Миллий менталитет миллат абадийлигини, узвийлигини ва давомийлигини бел-гилайди.

Миллий менталитет ќаšида гап кетар экан, тарихан шаклланган ва ќозирги кунда ќам амал šилаётган маъна-вий-руќий омилларни санаб œтиш билан чегараланиб šолмаслик керак. Миллий менталитет стихияли равишда миллат онги ва šалбида саšланиб šолади.

Мухтасар šилиб айтганимизда, ёшларнинг мустаšил-лик мафкураси асосида шаклланган ва ривожланган мил-лий менталитети уларда ватанпарварлик, меќнатсеварлик, инсонпарварлик, андиша, меќр-мурувват, орият, поклик каби фазилатларни шакллантириш билан бир šаторда миллий ђурур, фахр, ифтихор каби туйђуларни ќам šарор топтиради.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        Феруза ŠАНОАТОВА


 

ТАЪЛИМНИНГ МАФКУРАВИЙ

ИМКОНИЯТЛАРИ

                                                                                             

 

Ғояга қарши фақат ғоя, фикрга қарши фақат фикр, жаҳолатга қарши фақат маърифат билан баҳсга киришиш, олишиш мумкин.

И. КАРИМОВ

 

Миллий истиқлол ғоясини ёшлар онгига сингдириш самарадорлигини ошириш учун умумий таълим мактабла-рида амалга оширилаётган таълим жараёнини табаšалашти-ришга эътиборни янада кучайтиришимиз зарур. Œšувчилар-ни табаšалаштириб œšитиш œšув режаси, дастурлар Œзбе-кистон Республикаси Халš таълими Вазирлиги томонидан белгиланган давлат стандартлари асосидаги œзига хосликни назарда тутиш керак. Бунинг учун истеъдодли болалар мактаблараро ташкил этилган синфларга тœплаб œšитил-моғи даркор. Параллел синфлари бор мактабларда эса šобилиятли болалар алоќида синфларга тœплаб œšитилиши лозим. Дарвоқи, Šарши шаќридаги 10,29,43 - сонли мактаб-ларда бу амалиёт самарали натижалар бермоқда.

Барча синфлар бир дастурда таълим олишади, лекин истеъдодли œкувчилар œšийдиган синф мавзуларни кенг ва чуšур œрганади, берилган барча машš ва топшириšларни тœла бажаради. Улар ќам йил оќирига бориб аълочилар, яхши ва œртача ўзлаштирганларга бœлинади.

Истеъдодли болаларни ажратиб œšитиш амалиёти «барчани тенглаштириш»га šаратилган мустабид тузум мафкурасига зарба берди. Умумий таълим мактаблари œšувчиларининг œзлари ќам таълимни табаšалаштиришга ќайрихоќлик билдирмоšдалар. Иšтидорли болаларни ало-ќида синфларда œšитиш ќаšидаги œšувчиларнинг фикр-му-лоќазаларини билиш маšсадида Šарши шаќридаги умумий таълим мактаблари œртасида œтказилган социологик сœро-вимизда šатнашган юšори синф œšувчиларидан: «Сиз œšиётган мактабда иšтидорли болалар учун махсус синфлар ташкил этилганми?»- деб сœрадик.1 Саволларга жавоб бе-риётган œšувчиларнинг 47 фоизи «Мактабимизда иšтидор-ли болалар учун махсус синфлар йœš, лекин ташкил этилишини жуда хоќлар эдик» дейишган бœлса, 25 фоиз йигит-šизлар «Иšтидорли болалар учун махсус синфлар мактабимизда ташкил этилган. Аммо, унда ќамма œšимайди, шунинг учун махсус синфларни ташкил этиш керак эмас, деб œйлайман»,- деган фикрларни баён этишди. 15 фоиз ёшлар «Иšтидорли болалар учун махсус синфлар барча фанлардан тузилишини хоќлаймиз»,- деб œзларининг муло-ќазаларини лœнда šилиб айтдилар.

Информация о работе Статический анализ торгового оборота Тюменской области