Автор: Пользователь скрыл имя, 22 Марта 2015 в 10:17, курсовая работа
Цель работы – выявить эффективность использования метода дискуссии для формирования коммуникативных навыков на уроках английского языка.
Для реализации поставленной цели будут решены следующие задачи:
Рассмотрение общего представления о дискуссии;
Рассмотрение понятия о коммуникативных навыках;
Выявление особенностей применения метода дискуссии на старшем этапе обучения;
Формулирование методических рекомендаций по учету особенностей использования метода дискуссии в учебно- воспитательной работе.
Введение 3
Глава 1. Дискуссия как форма речевой деятельности. 6
1.1 Понятие и виды дискуссии. 6
1.2 Дискуссия как метод формирования коммуникативных навыков. 12
Выводы по первой главе 15
Глава 2. Включение в урок метода дискуссии для развития речевых способностей. 16
2.1 Планирование урока-дискуссии в старших классах. 16
2.2 Рекомендации учителям по ведению дискуссии на уроках английского языка 22
Выводы по второй главе 27
Заключение 28
Список использованной литературы 29
- What can your choice of job be influenced by?
- Jobs can be attractive and not attractive. What qualities make them such? (Interesting, well paid, active, calm, independent)
- Who and what can help you to make your choice? (Parents, teachers, friends, information, interests)
- What are the most popular and important jobs?
3. Компьютерная презентация результатов опроса мнений учащихся о выборе профессии и карьеры (Cлайды 7, 8)
– Where would they like to work (Cлайд 9)
Ps: …
T: Thank you very much. You are really an excellent journalist and a brilliant psychologist
4. Discussing problem questions
1) Make a list of professions you know. (baker, engineer, doctor, model,
pilot, driver, bank clerk, photographer, actor, miner, fireman, designer,
hairdresser, clothes designer, architect, travel agent, vet, journalist,
dentist, librarian, computer operator, computer programmer, nurse, teacher,
scientist, artist, carpenter, accountant, farmer, shop assistant, waiter,
metalworker, politician, postman, musician)
2) Guess which profession it is: (слайд
10)
Answers:
a) a teacher;
b) a doctor;
c) a driver;
d) a musician (a pianist);
e) a receptionist;
f) a secretary;
g) an interpreter;
h) a journalist;
i) a hairdresser;
j) a pilot;
k) a singer;
l) a mechanic;
m) a shop assistant;
n) a nurse.
3) Stress league (слайд 11)
4) T: Well, friends, I see that choosing a profession is very important to you. You know there are highly-paid and low-paid, challenging and boring jobs. Now I’d like you to answer the question: Which is more important – a high salary or satisfaction? My job, for example, is not highly-paid, but it is extremely interesting. What’s your opinion of the problem?
(Учитель каждому предлагает выбрать категорию и положить листочек с названием в определенную коробочку:low – paid but extremely interesting или highly – paid and boring jobs)
5. Discussion
Во время дискуссии учащиеся высказывают свое мнение по данной проблеме, в случае необходимости корректно перебивают друг друга, продолжают беседу.
e.g.
- Sorry for interrupting…
- Let me say …
- I am of a different opinion…
- I don’t think so…
- I fully agree with you…
- To a certain extent you are right, but …etc.
Т: What profession will you never choose?
Учащиеся дают аргументированные ответы (монологические высказывания о планах на будущее.)
6. Say which are the best and worst paid jobs? (Слайд 12)
A nurse in a hospital |
A highly paid job |
A shop assistant |
Get a good salary |
A worker in a factory |
Overpaid |
A bank manager |
Get a lot of money |
A dentist |
Paid a lot |
A teacher |
Paid reasonably well |
A professional footballer |
A low – paid job |
Nuclear scientist |
Have a low income |
A miner in the coalmine |
Underpaid |
7. Having a job interview (Приложение 5)
– Look at the interviewer’s checklist, listen to the interview and say what questions were asked and what answers were given.
Educational background
Work experience
Personal and family background
Health and fitness
Reasons for applying
Present job
Leisure activities
Physical characteristics (height, weight)
8. Аудирование
a) Listen to a song about one of the profession and discuss the questions.
b) True/false statements
c) General discussion
9. Работа с карточками (Приложение 6)
Учащиеся получают карточки с советами на будущее. Они выбирают карточку с советом, зачитывают его и переводят на русский язык.
III. Conclusion
Writing a sinkwein poem.
Синквейн – это пятистишие, где первая строка – одно ключевое слово, определяющее содержание синквейна.Вторая строка – два прилагательных, характеризующих данное понятие. Третья строка – три глагола, показывающих действие понятия. Четвертая строка – короткое предложение, в котором автор высказывает свое отношение к проблеме. Пятая строка – одно слово, обычно существительное, через которое человек выражает свои чувства, ассоциации, связанные с данным понятием. Например,
Урок
Интересный, запоминающийся
Вдохновил, заинтересовал, запомнился
Я получила удовольствие
Здорово.
Так как урок был посвящен выбору профессии, я предложила ребятам придумать синквейн о профессиях, например,
Doctor
Caring, attentive
Examines, treats, cures
Helps people
Satisfaction.
Дети выполняют подобные задания с большим интересом.)
T: Thanks a lot for your work at the lesson. I enjoyed it. Today we have spoken about the world of jobs. Of course it is very important to make the right choice. But I think it is more important what kind of person you will become. I wish you to find yourselves in this world, be kind, be honest, be noble everywhere and in everything.
А dialogue:
- Good morning, Miss Brook. I’m Pat Ferrars, the manager of this shop.
- Hello, how do you do?
- Please, sit down. No, you are interested in the job of a shop assistant. Have you ever worked as a shop assistant?
- Well, no. I’ve never actually worked as a shop assistant but I helped in a shop during my school holiday.
- Good. Fine. Let’s have a look at these details you gave us. Your surname is Brook. And your name…
- Florence Clare.
- Your address?
- 140 Warwick Road, Kensington, London.
- Your date of birth is the 29th of September…
- 1996, yes.
- Are you married?
- No, I’m not.
- Well, what school did you go to?
- London High School.
- I see. What exams have you passed?
- English and Maths.
- Can you speak any foreign languages?
- Yes, French and German.
- What is your present job?
- I work as a receptionist in a small hotel.
- How long have you been working there?
- For six months.
- Why do you want this job?
- Well, I like working with people and I think I can be usefull to them.
- I see, what is your hobby?
- I like jogging and cycling.
- And what about your health? Do you smoke?
- No. I have no illnesses and no operations.
- Good. Right, well thank you very much, Miss Brook. If we want to see you again, we’ll let you know. We’ll be in touch with you anyway. Thanks for coming to see us.
- Thank you. Goodbye.
- Goodbye.
Советы на карточках: